تحلیل‌ها

روسیه از دلارزدایی در مبادلات تجاری تهران و مسکو حمایت می کند

روسیه به عنوان عضو ناظر در پنجاه و یکمین اجلاس اتحادیه پایاپای آسیایی در تهران که طی روزهای سه شنبه و چهارشنبه برگزار می شود علاوه بر تصمیمات مهمی در زمینه دلار زدایی و کاهش وابستگی به دلار در مبادلات بین اعضا در خصوص پیام‌رسان بین بانکی اعضا به منظور بی‌نیاز شدن از سوئیفت تصمیم‌گیری می کند.

به گزارش پایگاه خبری ارزسهم، رئیس کل بانک مرکزی روسیه سه شنبه دوم خردادماه ۱۴۰۲ با هدف مذاکرات دوجانبه و پیگیری روند اجرای توافقات و اسناد همکاری های مشترک مسکو – تهران به ایران سفر می کند؛ توافقاتی که اتصال شبکه شتاب ایران با میر روسیه یکی از آنها است.

رئیس کل بانک مرکزی روسیه در حالی به تهران سفر می کند که بانک VTB به عنوان دومین بانک بزرگ روسیه در حال افتتاح دفتر نمایندگی در تهران است و شعب دو بانک ایرانی در روسیه نیز افتتاح خواهد شد.
معاون بین‌الملل بانک مرکزی با اعلام این خبر گفته است: بانک VTB دومین بانک بزرگ روسیه است که بیشترین شعبه خارجی در میان بانک‌های این کشور را داراست و در حال افتتاح دفتر نمایندگی در تهران است.
کریمی ادامه داد: این بانک از ماه‌ها قبل به دنبال افزایش تعاملات بانکی با بانک‌های ایرانی بود که بر همین اساس ما از بانک مرکزی روسیه خواسته بودیم تا یک بانک را به عنوان بانک عامل همکاری بین بانک‌های مرکزی دو کشور معرفی کنند.

بنا بر این گزارش همکاری های تهران و مسکو در عرصه بانکی و مالی از چشمان محافل بین المللی دور نمانده است، همچنانکه نشریه فوربس نوشت: در میانه اعمال تحریم‌های بین‌المللی علیه مسکو، روابط اقتصادی بین ایران و روسیه شکوفا شده است.
این نشریه افزوده است: ایران تجربه طولانی از مواجهه با تحریم‌های آمریکا دارد و مهارت‌هایش به لحاظ رویارویی با محدودیت‌ها می‌تواند به مسکو منتقل شود.

در این زمینه لنا دونایوا، پژوهشگر ارشد آکادمی علوم روسیه نیز پیش از این با اشاره به سامانه بومی انتقال اطلاعات تراکنش‌های بانکی در روسیه، موسوم به SPFS که از آن به عنوان جایگزین سوئیفت یاد می‌شود، گفت: چند بانک روسیه، از طریق همین سامانه، به ایران روبل انتقال داده‌اند و چهار بانک روس، همکاری مستقیم با ایران دارند.
وی افزود: از این سامانه برای تراکنش‌های بانکی میان کشورهای اتحادیه اقتصادی اوراسیا استفاده می‌شود و اطلاع دارم که مذاکراتی با چند کشور خارج از اتحادیه نیز برای پیوستن به SPFS در جریان است.
دونایوا گفت: هدف این سامانه، اصولا صرف‌نظر کردن از دلار و یورو در تراکنش‌های بین‌المللی است.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا