تحلیل‌هاگفتگوها

چقدر در بورس سرمایه گذاری کنیم؟

ارائه دهنده: محسن عباسی – دکترای مدیریت مالی – مدرس دانشگاه علامه طباطبایی

✅ بحث بورس داغ است، همه جا صحبت از خرید سهام است، سوالات زیادی برای عموم مردم مطرح است اینکه چقدر سهم بخریم، آیا باید خانه و اتومبیل خود را بفروشیم و در بورس سرمایه گذاری کنیم؟ چه سهمی بخریم و …

به گزارش پایگاه خبری ارزسهم ، در ادامه چند توصیه که تجربه شخصی من در بازار بورس هست را خدمتتان عرض می کنم:

۱.بورس فقط و فقط و فقط مختص پول اضافه شماست، فروش خانه ای که در آن سکونت دارید و سرمایه گذاری آن در بورس اشتباه است. فروش اتومبیل زیر پای شما و سرمایه گذاری آن در بورس اشتباه است.

می پرسید چرا؟

شما در بازار صعودی بورس، با خوش بینی محاسبات خود را انجام می دهید، خانه و یا اتومبیل را می فروشم و سهام می خرم، سهام صعود می کند و اتومبیل بهتر و یا خانه بهتری می خرم. اما معمولا عکس این موضوع اتفاق می افتد به محض ورود شما به بورس که معمولا در پیک قیمت اتفاق می افتد، بورس شروع به ریزش می کند و قیمت ملک و اتومبیل و دلار و … افزایش می یاید و شما از دو سمت ضرر می کنید.

“مطمئن باشید با یک معامله اشتباه خانه اتومبیل خود را از دست خواهید داد و حتی زیر بار قرض و بدهی خواهید رفت. روی دیگر بورس بسیار بی رحم است.”

پولی که آزاد است، بیکار است و یا در اوراق کم بازده و سپرده های با سود کم سرمایه گذاری کرده اید را می توانید وارد بورس کنید.

۲. سیگنال رانتی، نام اشتباه دوم شماست. اگر به موجودات فضایی و وجود موجود زنده در مریخ معتقدید، حتما دنبال سیگنال رانتی باشید، هر دوی این پدیده ها، افسانه ای بیش نیستند!

۳.بیش از ۲۰ سهم با حجم کم خریده اید و اصلا فرصت نمی کنید در طول روز قیمتهایشان را چک کنید. اینگونه سبدها همیشه از رشد بازار عقبند. برای یک سبد معمولی و نرمال، نهایتا ۵-۶ سهم کافیست (استراتژی شخصی بنده اینطور است) به راحتی می توانید روندشان را دنبال کنید و تسلط خوبی هم بر آنها دارید و به اندازه کافی هم متنوع است.

۴. صبر نمیکنید و اصطلاحا مدام از این سهم به ان سهم می پرید(مطلب “چرا در بورس صبر نمیکنیم را در پستهای قبل بخوانید) در بازار صعودی جا به جایی مداوم سهمها، تنها منجر به افزایش هزینه های معاملاتی و کارمزد کارگزاری می شود. در هر ورود و خروج حدود ۱.۵ درصد از ارزش پورتفوی شما کم می شود و اگر زیان هم بکنید این مبلغِ ضرر افزایش می یابد.

۵. شاید این دیدگاه به مذاق خیلی از افراد خوش نیاید اما دیدگاه وارن بافتی در بورس ایران به نتایج خوبی نمی رسد.(به جز موارد استثنا) علت آن پیش بینی ناپذیری متغیرهای کلان اقتصادی است.

خرید یک سهم با دید ۱۰ ساله اشتباه است! دید چند روزه هم مناسب نیست. بر اساس استراتژی خرید خود و با توجه به تحلیلهای بنیادی و تکنیکالی خرید کنید و در صورتیکه اهداف خرید محقق شد با توجه به استراتژی فروش، با پرهیز از طمع (در پستهای قبل مطلبی در مورد طمع نوشته ام) از سهم خارج شوید و دوباره این سیکل را تکرار کنید.

👈 به یاد داشته باشید تا زمانی که سهم خوب ( بر اساس استراتژی شخصی و نه توصیه دوستان و کارگزار و …) پیدا نکرده اید، سهم نخرید و تا دلایلی و شواهدی مبنی بر رسیدن به قیمت مورد نظرتان پیدا نکرده اید سهم را نفروشید. شاید این موضوع ساده به نظر بیاید اما اکثرا در تشخیص این موضوع اشتباه می کنیم، سهمی که موقع فروشش است را گران می خریم و سهمی که ارزان است و باید بخریم را یا نمی خریم و یا اگر در سبدمان موجود است ، زود می فروشیم!

نوشته های مشابه

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا