تحلیل‌ها

وحشت زدگی بازار سهام در روزهای بی پولی بورس

با وجود تداوم روند خزنده تورم و ارزندگی قیمت سهام اما معامله گران بازار سهام با وحشت زدگی عجیبی به دنبال یافتن مقصر اصلی ریزش‌های سنگین بازار با بهم دوختن زمین و زمان هستند.

به گزارش پایگاه خبری ارزسهم، بازار سهام این روزها بیش از آنکه به ارزندگی سهام و سودآوری فصلی شرکت توجه داشته باشد، به دنبال یافتن فرصتی برای فروش سهم‌های حتی بنیادین در ازای بازدهی ناچیز است تا به این ترتیب خود را از افتادن در سیاه چاله ریزش مداوم قیمت‌ها در بورسی که برای نقدینگی نفس نفس می‌زند، نجات دهد.

ترس از سقوط یکباره قیمت‌ها در بورس‌های کالایی و بازارهای جهانی به تبع تصمیم فدرال رزرو برای افزایش نرخ بهره و سنگینی تأثیر ریسک آن بر سودآوری شرکت‌های صادرات محور در کنار سیاست‌های پولی بانک مرکزی در مواجه با نرخ سود سپرده بانکی در میانه سال جاری به منظور کشیدن افسار تورم لجام گسیخته برای لااقل یک مدت کوتاه باعث شده تا بازار فرسایشی سهام طعم سهامداری در بورس را برای همه فعالان بازار تلخ کند.

با این همه به نظر می‌رسد با توجه به تورم انتظاری در اقتصاد ایران و تداوم جذابیت بازدهی سهم‌های دارایی پایه؛ نقطه بهینه برای جمع آوری سهام ارزان از سوی حقوقی‌های بلندمدت نگر می‌تواند در کف کانال یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحدی آغاز شود.

به گزارش مهر، در پایان معاملات امروز دوشنبه سوم مرداد ماه ۱۴۰۱ شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس تهران با کاهش ۲۴۳۴۶و احدی به یک میلیون و ۴۳۹ هزار واحد رسید. شاخص کل هم وزن اما با کاهش ۸.۹۰۲ واحدی عدد ۳۹۱ هزار و ۱۳۱و احد را به نمایش گذاشت.

شاخص بازار اول اما در حالی با ۲۰.۹۸۸ واحد کاهش روی رقم یک میلیون و ۸۰ هزار واحد درجا زد که شاخص بازار دوم با ۳۹ هزار و ۴۵۹ واحد کاهش، به عدد ۲میلیون و ۸۱۶ هزار واحد رضایت داد.

در بورس تهران امروز ۶ میلیارد و ۷۱۹ میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله در ۲۹۷ هزار و ۹۱۹ نوبت داد و ستد شد که ارزشی بالغ بر ۴ هزار و ۲۰۴ میلیارد تومان را در برداشت.

در فرابورس نیز شاخص کل این بازار با ۳۰۶ واحد کاهش به رقم ۱۸ هزار و ۸۷۴ واحد دست یافت. در این بازار، طی روز جاری ۳ میلیارد و ۲۰۳ میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله به ارزش بیش از ۱۲۵ هزار میلیارد تومان معامله شد.

اصلی ترین نمادهای تأثیر گذار بر اُفت امروز شاخص کل بورس تهران به ترتیب نمادهای “فولاد” با ۱.۸۵۴ واحد، “شبندر” با ۱۲۰۴ واحد و “ومعادن” با ۱۱۶۷ واحد کاهش بودند در مقابل اما نمادهای معاملاتی “دعبید” با ۱۵۱ واحد، “وپخش” با ۴۵ واحد و “لپارس” با ۲۵ واحد افزایش، بالاترین تأثیر مثبت بر روی شاخص کل بورس تهران را به خود اختصاص دادند.

انتهای پیام/

مهر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا