اخبار

عرضه سنگین ارز در بازار توافقی؛ ۸۶ میلیون دلار بدون مشتری ماند

پس از عرضه سنگین ۸۶ میلیون دلاری تنها ۴۵ هزار دلار آن به فروش رفت و مابقی بدون مشتری ماند.

به گزارش پایگاه خبری ارزسهم، امروز (یکشنبه) در بازار توافقی ارز، بیش از ۸۶ میلیون دلار با قیمت ۳۰ هزار و ۲۵۰ تومان عرضه شد، درحالی‌که تنها برای حدود ۴۵ هزار دلار آن به فروش رفت و مابقی دلارهای عرضه شده، بدون مشتری ماند.

اواخر خردادماه بود که بانک مرکزی برای ساماندهی بازار ارز در تعامل با کانون صرافی‌ها، صرافی‌های معتبر و صادرکنندگان به این جمع‌بندی رسید که بازار توافقی عرضه و تقاضا راه‌اندازی شود. سپس امکان معاملات توافقی ارز در صرافی‌ها و بازار متشکل ارزی فراهم شد.

امروز (یکشنبه‌ دوم مردادماه) در آغاز به کار فعالیت بازار توافقی بازار ارز، دلار با قیمت ۳۰ هزار تومان و با حجم ۱۰ هزار معامله شد.

از سوی دیگر در روزهای گذشته، با ایجاد نماد معاملاتی  ریال- روبل در بازار متشکل ارزی، امکان تامین ارز روبل در این بازار برای دانشجویان شاغل به تحصیل در روسیه فراهم شده است.

دبیر کل کانون صرافان کشور درباره وضعیت بازار به مرکز پژوهش‌های بانک مرکزی گفت: با نزدیک شدن به راه‌اندازی ارزهای متفرقه در بازار متشکل ارزی، پیش‌بینی می‌شود طبق تجربه معاملات ارز در بازار توافقی، حجم بیشتری از معاملات بین فروشنده و مصرف‌کنندگان ارز از بازار غیررسمی به سمت بازارهای رسمی تحت‌نظر بانک‌ مرکزی در چرخه صرافی‌ها منتقل شود.

کامران سلطانی زاده افزود: با اضافه شدن ارزهای دیگر در بازار متشکل ارزی، تمرکز بر روی مصرف دلار کاهش پیدا خواهد کرد و ارزهای متفرقه پرمصرف همانند لیر ترکیه، دینار عراق و درهم‌ امارت به هموطنان ارایه خدمات خواهد شد که می‌تواند به تعدیل نرخ ارز در بازار کمک کند.

وی در خصوص وضعیت بازار ارز در روزهای ابتدایی مردادماه نیز گفت: خوشبختانه با توجه به ابلاغیه‌های بانک مرکزی به صرافی‌ها، شاهد تداوم روند عرضه ارز صادرکنندگان و تامین نیاز ارزی متقاضیان هستیم. به‌گونه‌ای که در حال حاضر نرخ دلار توافقی در کانال ۲۹ و ۳۰ هزار تومان در نوسان محدود است و خبری از جهش قیمتی ارز نیست.

این در حالی است که فضای معاملات غیررسمی نیز نسبت به گذشته بسیار محدودتر شده و امکان ایجاد نوسان از سوی دلالان وجود ندارد؛ زیرا جهت‌گیری شاخص ارزی، تحت تاثیر معاملات در شبکه صرافی‌های مجاز سطح کشور قرار داد. وی تاکید کرد: بازار ارز شرایط آرامی را تجربه می‌کند و پیش‌بینی می‌شود در ادامه این روند با توجه به سیاست‌های ارزی بانک مرکزی و امکان عرضه اسکناس به شبکه صرافی‌ها، تداوم داشته باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا