اخبار

وزیر اقتصاد؛

سهام عدالت و سهام بورسی سبد مالکیت پشتوانه وثایق تسهیلات خرد متقاضیان است

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: دارندگان سهام عدالت و سهام بورسی می‌توانند از سبد مالکیت خود در سیستم قضایی و شبکه بانکی به عنوان پشتوانه و برای وثایق تسهیلات خرد استفاده کنند.

به گزارش پایگاه خبری ارزسهم، «سید احسان خاندوزی» در مراسم رونمایی از سامانه ستاره گفت: امروز برای ما به مثابه نقطه آغاز بزرگی است و امیدواریم با استمرار این حرکت‌ها مردم بیشتر از امروز از ظرفیت‌های موجود بهره‌مند شوند.

وی افزود: سامانه ستاره یک نوآوری نهادی بین نهاد شبکه پولی، بورس و سیستم قضایی است و می‌تواند پیونددهنده ظرفیت‌هایی باشد که وجود داشته اما به رسمیت شناخته نمی‌شد.

وزیر اقتصاد بیان کرد: مردم از این پس می‌توانند از دارایی خود در بورس، سهام عدالت به عنوان وثایق برای دریافت خدمات بانکی از جمله وام خرد و دریافت خدمات دستگاه قضایی استفاده کنند.

وی تاکید کرد: از این پس، با برقراری سامانه ستاره می‌توان به صورت برخط و بدون تشریفات اداری به ۵٠ میلیون سهامدار وثیقه برای شبکه بانکی و دستگاه قضایی صادر کرد.

خاندوزی گفت: در فازهای بعدی نه تنها سهامداران و دارندگان سهام عدالت می‌توانند از مزایای سامانه ستاره و ارایه وثایق استفاده کنند بلکه دارندگان اوراق مشارکت، گواهی سپرده، گواهی طلا هم می‌توانند با تشکیل سبد مالکیت از این ابزار به عنوان وثیقه بهره ببرند.

وی گفت: افرادی که پیش از این برای دریافت وام ٣٠ تا ١٠٠ میلیون تومانی دچار مشکل مربوط به ضمانت و وثیقه بودند امروز با ارایه وثیقه سهام می‌توانند این مشکل را برطرف کنند.

بنا بر این گزارش ، توثیق سهام یکی از درخواست هایی بود که نظام مالی و بانک‌ها و همچنین مسوولان اقتصادی از سازمان بورس و اوراق بهادار داشتند. عملیات اجرایی این طرح از ماه ها پیش در دولت سیزدهم آغاز شد و امروز مراسم رونمایی از سامانه وثیقه‌گذاری الکترونیک با حضور دادستان کل کشور، وزیر امور اقتصادی و دارایی، معاون راهبردی قوه قضائیه و رؤسای بانک‌های عامل به میزبانی سازمان بورس و اوراق بهادار و شرکت سپرده‌گذاری مرکزی در محل ساختمان سازمان بورس و اوراق بهادار برگزار شد.

عملکرد این سیستم به این شکل است که اگر سهامداری (حقیقی یا حقوقی) قصد وثیقه‌گذاری نزد شخص دیگری را داشته باشد، می‌تواند طی مراحلی و تحت نظارت شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، سهام خود را به عنوان وجه‌الضمان نزد شخص دیگری (حقیقی یا حقوقی) توثیق کند.

بر همین اساس، در گام‌های بعدی پذیرش سایر دارائی‌ها نظیر سکه، اندوخته بیمه‌عمر، گواهی کسر از حقوق و غیره برای انجام اموری که نیاز به وثیقه‌گذاری وجود دارد، به این سامانه اضافه خواهد شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا