اخبار

خط اعتباری بانکی برای شرکت‌های بورسی طراحی می‌شود

مدیر روابط عمومی سازمان بورس گفت: در جلسه مشترک رئیس سازمان بورس با رئیس کل بانک مرکزی قرار شد خط اعتباری ویژه شبکه بانکی برای تامین مالی شرکت‌های بورسی در نظر گرفته شود.

به گزارش پایگاه خبری ارزسهم، محمد هادی سلیمی‌زاده، مدیر روابط عمومی سازمان بورس اوراق بهادار در مورد جلسه مشترک امروز مجید عشقی رئیس سازمان بورس و علی صالح‌آبادی رئیس کل بانک مرکزی در مورد بررسی اوضاع بازار سرمایه و نرخ سود بین بانکی گفت: یکی از مهم‌ترین مباحث این نشست مشترک نرخ بهره (سود بین بانکی) بود که مقرر شد، افزایش و سقف آن را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ توسط بانک مرکزی کنترل کنند که از کریدور 21 درصد بالاتر نرود و روند کاهشی نرخ بهره بین بانکی طی روزهای آینده شروع می‌شود.

وی گفت: قرار شد بانک مرکزی نرخ بهره بین بانکی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ مشخص کند که این نرخ بهره بانکی، نرخی است که بین شبکه بانکی برای تامین منابع داخلی بانک مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مدیر روابط عمومی سازمان بورس همچنین گفت: بخشی از منابع بازار سرمایه و شرکت‌های تولیدی در شرایط افزایش نرخ بهره بانکی، به سپرده بانکی تبدیل می‌شود که برآورد شده است، شرکت‌های بورسی حدود 320 هزار میلیارد تومان سپرده بانکی نزد بانک‌ها گذاشته‌اند و به جای اینکه این منابع صرف سرمایه‌گذاری و توسعه تولید شود، در بانک‌ها رسوب کرده و سود بانکی دریافت می‌کنند.

وی گفت: اگر نرخ بهره بانکی پایین بیاید، این پول‌ها از سپرده‌گذاری خارج شده و صرف سرمایه‌گذاری و توسعه خطوط تولید می‌شود که این امر به نفع تولید و رونق اشتغال است.

سلیمی‌زاده اضافه کرد: در این جلسه آقای عشقی اعلام کرد: مطالبه ما اجرای سیاست مصوب ده بندی دولت در بهمن سال گذشته است که در اوایل امسال توسط رئیس‌جمهور ابلاغ شده است.

وی اضافه کرد: یکی از این بندهای سیاستی در نظر گرفتن خط هدایت اعتباری برای تامین مالی شرکت‌های بورسی است که باید توسط شبکه بانکی در نظر گرفته شود که این خط اعتباری می‌تواند به رونق تولید کمک کند.

مدیر روابط عمومی سازمان بورس در مورد اینکه برای خط اعتباری شرکت‌های بورسی چه رقمی در نظر گرفته شد، گفت: در این جلسه عددی اعلام نشد اما شبکه بانکی در حال طراحی خط اعتباری ویژه‌ای از منابع بانکی برای رونق تولید در شرکت‌های بورسی است.

سلیمی‌زاده همچنین در صفحه مجازی توئیتر خود گفت: «جلسه ریاست سازمانبورس و اوراق بهادار با رئیس کل بانک مرکزی در حال برگزاری است. ضرورت کنترل نرخ بهره بین بانکی و کنترل تورم به صورت توامان، یکسان بودن سیاست اعمالی و اعلامی و انعکاس آن به فعالین اقتصادی از اصلی ترین موضوعات مطرح شده بود.»

وی همچنین گفت: «بانک مرکزی در راستای حمایت از تولید، در حال برنامه ریزی ویژه جهت تامین مالی صنایع با سیاست هدایت اعتباری برای شرکت های بازار سرمایه است. همچنین تسهیل در صدور مجوز صندوق های وابسته به بانک ها در دستور کار کمیته مشترک بانک مرکزی و بازار سرمایه قرار خواهد گرفت.»

به گفته سلیمی‌زاده،‌ «صالح آبادی در این نشست گفت: در بحث اختلاف قیمت نرخ ارز نیما و بازار آزاد، با توجه به روان بودن معاملات در بازار متشکل ارزی و در دسترس بودن منابع ارزی کافی در کشور، در آینده با کاهش نرخ ارز بازار آزاد، اختلاف نرخ نیما و بازار آزاد به مرور کاهش خواهد یافت.»

انتهای پیام/‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

فارس

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا