اخبار

تولید مبتنی بر توانمندی داخلی یکی از اصلی‌ترین راه‌های نجات کشور است

مهندس سروش سردشتی مدیر عامل شرکت صنایع غذایی موجان در حاشیه نمایشگاه دستاوردها و توانمندی های جهادی گفت: اگر الگوهای موفق در صنعت به جامعه معرفی شوند، قطعاً مسیر برای ترویج فرهنگ مدیریت جهادی هموار خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری ارز سهم ، به نقل از پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی (اگروفودنیوز) ، مدیر عامل شرکت صنایع غذایی موجان بیان کرد: شرکت مهندسی موجان در ۳۰ سال گذشته ۱۰۰ پروژه EPC و BOT و برون مرزی و داخلی، شهری، صنعتی و بهداشتی داشته است که شرکت صنایع غذایی موجان در زمینه کشت و صنعت و فرآوری کشاورزی و پروتئینی به فعالیت می پردازد.

سردشتی در حاشیه نمایشگاه دستاوردها و توانمندی های جهادی در غرفه گروه موجان در خصوص مفهوم مدیریت جهادی گفت : مدیریت جهادی یعنی کار و تلاش با نیت الهی و مبتنی بر علم و درایت که ریشه در تکلیف شناسی دارد. جهاد از ریشه جهد، به معنای لغوی نهایت کوشش و تلاش است. اما هر تلاشی، جهاد اطلاق نمی شود. بلکه به معنی بذل جان و مال و توان خویش برای اعتلای آرمان هاست.

وی ادامه داد : تفاوت اصلی این نوع مدیریت با سایر متودهای مدیریتی مبانی فکری و عقیدتی و ایدولوژیکی است. یا به جای مصرف گرایی و ثروت اندوزی هدف آن خلق ثروت و تعالی آرمان های انسانی است.

مدیرعامل صنایع غذایی موجان درباره هدف از حضور این شرکت در اولین نمایشگاه دستاوردها و توانمندی‌های جهادی کشور گفت: به عقیده  من از اصلی‌ترین راه‌های نجات کشور می‌تواند تفکر جهادی باشد. به ویژه تولید مبتنی بر توانمندی داخلی و هدف ما از شرکت در این نمایشگاه نشان دادن توانمندی‌های داخلی مجموعه موجان و تعامل و هم افزایی با بخش‌های مختلف صنعت در کشور است.

سردشتی ادامه داد: در ضمن اگر الگوهای موفق در صنعت به جامعه معرفی شوند، قطعاً مسیر برای ترویج فرهنگ مدیریت جهادی هموار خواهد شد. به نظر من برگزاری نمایشگاه برای رسیدن به این هدف بسیار موثر خواهد بود.

وی در خصوص اینکه آیا  هلدینگ موجان جهادی است یا خیر گفت: برای پاسخ به این سوال ابتدا باید برخی شاخصه‌های مدیریت جهادی را بیان کنیم و با مجموعه موجان بررسی تطبیقی کنیم.

شاخصه اول سعه صدر و تحمل مشکلات است که مجموعه موجان هم مانند سایر فعالان در صنعت مجبور به شراکت با دو مجموعه ی متخاصم بیمه و مالیات است. در بروکراسی‌های اداری بردباری می‌کند و به جای ترک میدان با سعه صدر با سازندگی نیز می‌پردازد.

شاخصه دوم جوان‌گرایی است که نسل جدید مجموعه هم از نسل سوم انقلاب هستند.

شاخصه سوم نگاه نقادانه می‌باشد که این نگاه به خصوص از سوی اهل فن در هر سیستمی بهترین راه شناخت نقاط ضعف آن سیستم است و فرهنگ موجان چه در سطح درون سازمانی و چه در تعاملات بیرونی، در عین رعایت مناسبات، مطالبه‌گر و نقادانه است.

شاخصه چهارم تخصص گرایی است که این مجموعه با بنیانی بر پایه دانش و با بهره‌گیری از همکاران و نخبگانی با تحصیلات برتر دانشگاهی و با مهارت‌های عالی، همواره تلاش بر بومی سازی تکنولوژی‌ها داشته است و رزومه این مجموعه شاهدی بر این ادعاست.

شاخصه پنجم خودباوری در سطوح فردی تا ملی می باشد  در این خصوص مجموعه موجان در سطح منابع انسانی همواره تلاش به آموزش و افزایش اعتماد به نفس و خودباوری همکاران خود با در نظر گرفتن کرامات انسانی داشته است.

شاخصه ششم خلاقیت و نوآوری است که در طول این سال‌ها در مسیر بومی‌سازی تکنولوژی‌های تجربی بارها با چالش‌هایی چه در زمینه قطعه‌سازی در کارخانه‌ی ساخت و مونتاژ مهندسی موجان و چه در سطح پروژه‌های ملی روبرو بوده‌ایم و با کمک‌گیری از خلاقیت‌ها موانع را با راه حل‌های ساده و یا پیچیده کنار زده‌ایم.

شاخصه هفتم تکلیف محوری می‌باشد که مجموعه موجان همواره به عنوان یک تکلیف و رسالت در زمینه کارآفرینی و اشتغال‌زایی و بومی‌سازی تکنولوژی‌های بروز و بالا بردن سطح کیفیت محصولات و خدمات احساس مسئولیت کرده است.

در نتیجه هلدینگ موجان مفتخر است تا پس از ممیزی بر اساس این شاخص‌ها به عنوان عضویت انجمن مردم نهاد مدیریت جهادی برآمده باشد.

سردشتی در خصوص اینکه چرا جوان‌گرایی جزو ویژگی‌های جهادی مجموعه موجان است نیز گفت:  تمدن‌ها به علل مختلفی شکل می‌گیرند اما با ارایه‌ی راه حل‌های کهنه برای نیازهای جدید از بین می‌روند، با توجه به اینکه سرعت دوبرابر شدن علم در سال‌های اخیر اصلا با دهه‌های گذشته قابل مقایسه نیست.

این کارآفرین کشور افزود: جوانان به عنوان سرمایه‌های انسانی هر سازمان و ساختار حایز اهمیت‌اند و ساختار را به سمت پویایی و چابکی سوق می‌دهند. البته الزاما منظور از جوان‌گرایی سن تقویمی نیست. بسیاری از مدیران با سابقه نیز می‌توانند علمشان را بروز کنند اما همواره ساختن از بازسازی آسان‌تر است.

این مقام مسئول در خصوص چشم انداز آینده موجان گفت: ابتدا باید گفت در زمان حال تکلیف ما روشن است همگی مکلف به تلاش و بهره‌گیری از سعه صدریم. اما در خصوص آینده با دو متد آینده‌نگری و آینده‌نگاری مواجه‌ایم. آینده‌ای که اکنون برای آن تلاش میکنیم این موارد است که اول به گفته FAO تحقق شعار آب سالم غذای سالم، به‌عنوان مثال در یکی از مناطق کشور آب شرب هم همراه مقداری غیر مجازی نیترات بود. که علت بروز بیماری هایی از جنس سرطان و ناباروری می شد که با مطالعات صورت گرفته پس از تحویل آب سالم این مشکل در این منطقه روند نزولی را طی کرد. دومی ایجاد ۵۰۰۰ شغل جدید در سه سال آینده و سوم افزایش تعامل و ایجاد کلام مشترک با دانشگاه و دولت به عنوان یک صنعت گر.

سردشتی ضمن تاکید بر همبستگی صنعت و دولت و دانشگاه پیشنهاد کرد: امسال سال تولید پشتیبانی‌ها، مانع زدایی هاست. معمولا شعار سال با هدف توجه دادن به یک ضعف و در عین حال یک ارزش انتخاب می‌شود. ازین رو در دهه اخیر اکثر شعارها با مفاهیم توجه به اقتصاد بیان شده است. در نتیجه ما با ضعفی روبرو هستیم که باید به یک قدرت ارزشمند تبدیل شود و این امر تنها با رسیدن به یک زبان و کلام مشترک بین فعالین صنعت و دولت و دانشگاه تحقق می‌یابد. در بسیاری از اوقات شکل ما تفاوت انگور و عنب است یعنی در مفهوم مشترک ایم اما در کلام و نحوه‌ی بیان متفاوت، که مسئولیت اصلی تحقق این امر بر عهده‌ی صنعت است. یعنی با مطالبه‌گری در اصلاح قوانین و با به کارگیری دانش روز متخصصین می‌تواند به اهالی دانشگاه و دولت جهت دهد.

ضمنا باید اشاره کرد امروز مانع صنعت کشور تحریم‌های ظالمانه خارجی نیست بلکه تحریم‌های داخلی که شامل مقررات و کاغذ بازی‌های دست و پا گیر و قوانین متضاد رانت خواری‌ها هست که این تحریم‌های داخلی چند ده برابر تحریم‌های خارجی دست و پای تولیدگر را بسته است که انشاالله با همت بلند نسل جدید بر طرف خواهد شد.

گفتنی است اولین نمایشگاه دستاوردها و توانمندی های جهادی کشور از تاریخ ۲۴ لغایت ۲۶ بهمن ماه در مصلی تهران برگزار شد.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا