تحلیل‌ها

معافیت کسب و کارهای اینترنتی از مالیات ادامه دارد

طبق آخرین اظهارات وزیر ارتباطات یکی از بندهایی که ۲ سال است در قانون آمده، معافیت مالیاتی کسب و کارهای اینترنتی است؛ به گونه‌ای که کسب و کارهایی که از سکوهای خارجی به سکوهای داخلی منتقل شدند، ۲ سال از پرداخت مالیات معاف شده‌اند؛ این قانون سال ۱۴۰۲ اجرا شد و برای بودجه سال جاری هم در نظر گرفته شده است.

به گزارش ارزسهم، در تعریف کلی، مالیات انتقال بخشی از درآمدها یا سود فعالیت‌های اقتصادی جامعه به دولت است چراکه ابزار و امکانات دست‌یابی به درآمد و سودها را دولت فراهم ساخته ‌است؛ بنابراین مالیات یک نوع هزینه اجتماعی است که با هدف توسعه و ارتقای بخش‌های مختلف کشور و رسیدن به رفاه بیشتر اجتماعی، برای تأمین هزینه‌های عمومی استفاده می‌شود.

مالیات می‌تواند به توزیع عادلانه منابع و کنترل تورم کمک کند و در نتیجه به بهبود اقتصاد کشور و رفاه جامعه منجر شود. بی شک، دولت‌ها برای پوشش هزینه‌های خود، نیازمند منابع درآمدی بوده و مالیات نیز یکی از مهم‌ترین گزینه‌های درآمدی دولت است.

بنابراین از آن جایی که در هر کشوری منابع درآمدی و سرمایه‌ای مردم شامل پرداخت مالیات به حکومت آن کشور می‌شود؛ معافیت مالیاتی را می‌توان خروج قانونی و به صورت موقت از این پرداخت تعریف کرد که در راستای سیاست‌های حمایتی حاکمان از مردم صورت می‌گیرد.

معافیت مالیاتی کسب و کارهای فعال در سکوهای داخلی یکی از انواع حمایت‌های دولت از کسب و کارهای داخلی است؛ این موضوع برای اولین بار اواسط پاییز سال ۱۴۰۱ پس از رونمایی از آیین‌نامه حمایت از کسب و کارهای اقتصاد دیجیتال، در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ مطرح شد.

در آن زمان درباره جزئیات آن اینگونه گفته شد در راستای حمایت از توسعه اقتصاد دیجیتال در کشور و تشویق کسب‌و کارهای اینترنتی به استفاده از سکوهای داخلی تا پایان سال ۱۴۰۲ کسب‌ و کارهای حقیقی فعال در سکوهای داخلی مورد تایید وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات که فاقد پرونده مالیاتی هستند، به صورت پلکانی تا سقف مقرر در ماده ۱۰۰ قانون مالیات‌های مستقیم مشمول مالیات با نرخ صفر بوده و جرائم سال‌های قبل ناشی از عدم تسلیم اظهارنامه شامل بخشودگی می‌شود.

البته به دلیل اهمیت این موضوع بار دیگر در لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ به معافیت مالیاتی اشاره و بخش‌هایی به آن اختصاص یافته است. براساس لایحه بودجه امسال گفته شده که در راستای حمایت از توسعه اقتصاد رقومی (دیجیتال) در کشور و تشویق کسب‌ و کارهای اینترنتی به استفاده از سکوهای داخلی، تا پایان سال ۱۴۰۲ درآمد کسب‌ و کارهای اشخاص حقیقی در سکو (پلتفرم)های داخلی مورد تائید وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات که تا پایان سال ۱۴۰۱، فاقد پرونده مالیاتی بوده‌اند، مشمول نرخ صفر مالیاتی می‌شود.

در این راستا اخیرا عیسی زارع پور- وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات – در گفت‌و گو با یک رسانه درباره معافیت مالیاتی کسب‌ و کارهای حاضر در پیام‌رسان‌های داخلی اظهار کرده است که می‌توان گفت زمینه لازم برای فعالیت کسب و کارها و سکوهای داخلی بیش از گذشته فراهم شده و دولت در سال گذشته آئین‌نامه‌ای را تصویب کرد که بر اساس آن و در حمایت از کسب و کارهای اقتصاد سکوهای دیجیتال، یک بسته حمایتی تعریف کرد که بندهایی از آن اجرا شده و بقیه بندها در حال پیگیری است.

وی افزود: یکی از بندهایی که دو سال است در قانون آمده معافیت مالیاتی این کسب و کارهاست، به گونه‌ای که کسانی که کسب و کار خود را از سکوهای خارجی به سکوهای داخلی منتقل کنند، دو سال از پرداخت مالیات معاف شدند.

به گفته وی، این قانون در سال ۱۴۰۲ اجرا شد و برای بودجه سال ۱۴۰۳ هم در نظر گرفته شده است و  ضمن آنکه طبق آن آئین‌نامه دستگاه‌های مختلف وظایفی دارند که در حال اجرای آن هستند.

پایان پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا