اخبار

عبور از ظرفیت اسمی تولید شکر قهوه‌ای و افزایش 50 درصدی تولید شکر سفید در شرکت توسعه نیشکر؛

1402سال رکوردشکنی‌های شیرین در خوزستان

«یک سالِ شیرین» در صنعت نیشکر خوزستان، ارمغان همدلی و اتّحادی است که در آخرین روزهای سال، به ثمر نشسته و تولید شکر سفید با افزایشی ۵۰ درصدی، در آستانه یک رکورد تاریخی قرار دارد. این رکورد، تنها به تولید شکر سفید محدود نمی‌شود و محصولات جانبی این صنعت نیز همچون شکر قهوه‌ای، خمیرمایه و الکل طبی از ظرفیت اسمی عبور کرده و نویدبخش آینده‌ای شیرین برای این صنعت شده است.

به گزارش پایگاه خبری ارزسهم، عوامل متعدّدی در این رکوردشکنی‌ها نقش داشته‌اند؛ بارش‌های مناسب، استفاده از روش‌های نوین آبیاری، به‌کارگیری دانش فنّی روز، برنامه‌ریزی مطلوب مدیران، پژوهش‌محوری، تکمیل زنجیره تولید، همدلی و همراهی کارگران و… از جمله عواملی هستند که به گفته مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی موجب شده این شرکت بتواند از چالش‌ها عبور کند و به شکوفایی و سوددهی برسد.

 شیرین‌کامی مردم با افزایش ۵۰ درصدی تولید شکر

دکتر عبدعلی ناصری با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری مبنی‌بر اینکه «کارها به‌گونه‌ای پیش برود که سالی شیرین برای ملّت باشد»، اعلام کرد که امروز در پایان یک سال، خانواده بزرگ نیشکر در هشت طرح با تمرکز بر رشد تولید، موفق شده‌اند با اجرای موفّق برنامه طرح و توسعه، تولید شکر را نسبت به سال گذشته به میزان ۵۰ درصد افزایش دهند و کام مردم را شیرین کنند.

وی افزود: در پایان سال زراعی جاری، بیش از ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار تُن نیشکر برداشت می‌شود؛ از این میزان برداشت نیشکر، بیش از ۶۳۰ هزار تُن شکر تولید خواهد شد.

مدیرعامل توسعه نیشکر، تولید پایدار برای تحقّق امنیت غذایی کشور را از راهبُردهای اصلی شرکت توسعه نیشکر دانست و بیان کرد که برای تحقّق این راهبُرد، هم در حوزه فناوری‌های نوین و هم در زمینه استفاده از نیروهای متخصّص، گام‌های خوبی برداشته شده و پیوندی بین دانش و صنعت نیشکر برقرار شده که به پایداری و رشد تولید منجر شده است.

تکمیل زنجیره تولید و ایجاد ارزش‌افزوده از دیگر موضوعاتی است که ناصری به آن اشاره کرد و گفت که این شرکت با سرمایه‌گذاری‌های مؤثر در صنایع جانبی و راه‌اندازی صنایع پایین‌دستی همچون کارخانه تولید کاغذ، اسانس، کود فسفاته، تغلیظ ویناس و… قدم‌های مهمی در تنوّع‌بخشی به محصولات نیشکری برداشته و به موفقیت‌های ارزشمندی در رشد تولید دست‌یافته است؛ در واقع، اقتصاد مقاومتی مدّنظر مقام معظم رهبری، با بهره‌برداری حداکثری از ظرفیت‌ها مسیر می‌شود.

 هدف‌گذاری تولید بیش از ۷۰۰ هزار تن شکر سفید

مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر در بخش دیگری از سخنان خود از پیش‌بینی تولید بیش از ۷۰۰ هزار تُن شکر سفید تا پایان سال بهره‌برداری خبر داد و گفت که از مجموع تصفیه شکر نیشکری و شکر خام وارداتی، این میزان تولید شکر سفید محقق می‌شود.

در کنار تولید شکر سفید، محصولات جانبی نیز این روزها روند مطلوبی را طی می‌کنند؛ این محصولات از جمله شکر قهوه‌ای با عبور از ظرفیت اسمی تولید، توانسته‌اند به یک منبع درآمد قابل‌توجه تبدیل شوند.

 رکوردشکنی تولید شکر قهوه‌ای

در همین زمینه، ناصری به رکوردشکنی تولید شکر قهوه‌ای اشاره کرد و گفت که برای اولین‌بار، تولید این نوع شکر از ظرفیت اسمی فراتر رفته و به بیش از هفت هزار و ۲۴۶ تُن در سال رسیده است؛ سال‌های گذشته میزان تولید شکر قهوه‌ای پنج هزار تُن در سال بوده که امسال افزایش ۳۸ درصدی داشته است.

وی افزود، باتوجه‌به تقاضای موجود بازار، برنامه‌ریزی‌های لازم برای افزایش ظرفیت تولید شکر قهوه‌ای انجام و این افزایش تولید و ثبت رکورد به همت کارکنان پرتلاش صنعت نیشکر محقق شد.

بر اساس این گزارش، شرکت کشت و صنعت نیشکر میرزا کوچک‌خان بزرگ‌ترین تولیدکننده شکر قهوه‌ای در خاورمیانه است؛ این نوع شکر علاوه بر مصارف خانگی، در شیرینی‌پزی‌ها به‌ویژه پخت انواع کیک مصرف فراوانی دارد.

 نیشکر هفت‌تپه در مسیر شکوفایی

خروج از رکود و شکوفایی هفت‌تپه، از دیگر موضوع‌هایی است که مدیرعامل توسعه نیشکر به آن اشاره کرد و از پیش‌بینی برداشت بیش از ۸۰۰ هزار تُن نیشکر خبر داد. ناصری گفت که تلاش‌مان بر این است که از این میزان برداشت نیشکر، به رکورد تولید ۸۰ هزار تُن شکر دست یابیم که افزایشی بیش از ۲۰۰ درصدی نسبت به سال گذشته خواهد داشت.

وی به روند واگذاری قطعی این شرکت به توسعه نیشکر اشاره و بیان کرد که برای واگذاری قطعی مالکیّت هفت‌تپه نشست‌های مختلفی با وزیر امور اقتصادی و دارایی و سایر مسئولین ارشد کشوری انجام شده و باتوجه‌به مصوبه مهرماه سال ۱۴۰۰ سران قوا، به‌زودی مالکیت هفت‌تپه به شرکت توسعه نیشکر واگذار خواهد شد؛ با واگذاری قطعی مالکیّت، طرح‌های مختلفی برای توسعه صنایع پایین‌دستی اجرایی می‌شود و مسیر شکوفایی این صنعت بیش‌ازپیش هموار می‌شود.

تا پیش از پیوستن هفت‌تپه با هفت طرح، این واحد نیشکری با ۵۰ درصد ظرفیت تولیدی فعالیت می‌کرد؛ اما حالا هم حوزه کشاورزی و هم صنعت، به سمت تولید حداکثری در حرکت است و طبق پیش‌بینی‌ها تولید شکر به «ظرفیت اسمی» خواهد رسید.

 پژوهش مبنای دستاوردهای صنعت نیشکر

مدیرعامل شرکت توسعه در بخش دیگری از سخنان خود به دستاوردهای پژوهشی این شرکت اشاره کرد و گفت که دستاوردهای زیادی در سایه پژوهش و تحقیق، چه در عرصه تولید و چه در عرصه نوآوری و ساخت قطعات صنعتی و ماشین‌آلات کشاورزی مرتبط با نیشکر، حاصل شده و در سال مزیّن به رشد تولید، این روند شتاب بیشتری به خود گرفته است.

طراحی و ساخت دستگاهی به نام «کارنده نیشکر» در سال جاری، یکی از این دستاوردها جهت افزایش بهره‌وری است که به گفته دکتر ناصری، پس از پشت سر گذاشتن مراحل اولیه آزمایشی، حرکت صنعت نیشکر را به سمت کشت کاملاً ماشینی تسهیل خواهد کرد؛ این دستگاه، تنها یک نمونه از صدها دستاورد دانش‌بنیان این صنعت است.

وی در پایان به تشریح دیگر دستاوردها پرداخت و گفت که اجرای طرح آبیاری قطره‌ای زیرسطحی، طرح افزایش تولید الکل طبی، ساخت قطعات صنعتی کارخانه تولید شکر، طراحی دستگاه هشداردهنده ورود ذرات آلاینده به ماشین‌آلات کشاورزی، ساخت کولتیواتور قالبی، طرح پژوهشی تولید شکر دارویی «کروی»، تولید بِرند جدیدی از خوراک دام، طراحی سامانه پایش «مکان‌مند» مزارع نیشکر، کنترل بیولوژیک آفات و… از دیگر طرح‌های است که بهره‌وری در صنعت نیشکر را افزایش داده است.

پایان پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا