اخبار

پنج مانع در توسعه تجارت تهران-مسکو

سفیر ایران در روسیه گفت: اتصال شبکه شتاب ایران با شبکه میر روسیه فعلا تنها در گردشگری به کار می‌آید و بعید می‌دانم که اتصال این دو شبکه بتواند کارکرد تجاری پیدا کند اما بانک‌های دولتی و خصوصی ایران در حال مذاکره با بانک‌های روسی هستند و حاصل مذاکرات آنها می‌تواند برای بازرگانان سودمند باشد.

به گزارش پایگاه خبری ارز سهم، کاظم جلالی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه در گفت‌وگو با ایلنا درباره کارکرد اتصال شبکه میر روسیه و شتاب ایران در مبادلات مالی طرفین گفت: اتصال شبکه شتاب ایران با شبکه میر روسیه فعلا می‌تواند تنها در مبادلات مالی گردشگری به کار آید و بعید می‌دانم که اتصال این دو شبکه بتواند کارکرد تجاری پیدا کند زیرا در مبادلات تجاری ارقام معاملات در سطح بالایی قرار دارد و نمی‌توان در شبکه‌های شتاب و میر این مقادیر را جابه‌جا کرد چنانچه در مبادلات مالی داخلی در شتاب هم محدودیت وجود دارد و امکان انجام مبادلات تجاری در این شبکه وجود ندارد.

وی در پاسخ به اینکه برای استفاده تجاری از این شبکه‌ها ارز باید تک نرخی شود، توضیح داد: نه لزوما به این امر نیاز نیست، برای تعیین نرخ ارز کشف قیمت می‌شود البته اینکه نرخ ارز ثبات داشته باشد حتما بهتر است اما در بی‌ثباتی نرخ ارز هم می‌توان کشف قیمت و متناسب با نرخ روز اقدام کرد.

جلالی افزود: با این حال بانک‌های دولتی و خصوصی ایران در حال مذاکره با بانک‌های روسی هستند و حاصل مذاکرات آنها می‌تواند برای بازرگانان سودمند باشد.

وی درباره سقف برداشت در شبکه میر روسیه گفت: فعلا امکان برداشت تا حدود ۵۰۰ روبل در این شبکه وجود دارد و این رقم تا ۱۰۰۰ روبل هم افزایش پیدا خواهد کرد.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه در ادامه پنج مانع را در توسعه تجارت ایران و روسیه برشمرد و گفت: مانع نخست کمبود شناخت است، بازرگانان ایرانی باید رفت و آمدهای خود را به روسیه افزایش دهند و دفاتر نمایندگی در این کشور داشته باشند و حضور فیزیکی خود را در این کشور به نمایش بگذارند، در حال حاضر این حضور کمرنگ است.

وی اضافه کرد: مانع دوم مربوط به ترانزیت است؛ کریدور شمال جنوب سه شاخه دارد شاخه شرقی آن از قزاقستان و ترکمنستان به ایران وارد می‌شود، فعالیت در این کریدور در سال ۲۰۲۳ آغاز و در آن سال ۶۵۰هزار تن کالا در این کریدور حمل شد. امیدواریم تا پایان سال ۲۰۲۴ این رقم به ۲میلیون تن افزایش پیدا کند، البته این مسیر از ظرفیت ۱۵ میلیون تنی برخوردار است.

جلالی ادامه داد: کریدور میانی با استفاده از دریای خزر ایجاد شده و برای تقویت ناوگان دریایی کشور در شاخه میانی چهار کشور باید با یکدیگر هماهنگی داشته باشند، این کریدور ظرفیت ترانزیت ۱۲ میلیون تن کالا را دارد اما ترانزیت ما در سال ۲۰۲۳ به ۸ میلیون تن رسید و افزایش این رقم نیازمند این است که ناوگان دریایی، پس‌کرانه‌ها و بنادر کشور تقویت شوند، همچنین نقصی که در قسمت غربی کریدور وجود دارد به کریدور ریلی رشت آستارا مربوط می‌شود و خوشبختانه در جلسه که اخیرا با ریاست جمهوری داشتیم، آقای دکتر پزشکیان دستورات جدی را درباره این کریدور صادر کردند.

سفیر ایران در روسیه در تشریح بیشتر موانع تجاری ایران و این کشور اظهار کرد:  سومین عامل مسائل پولی و بانکی هستند و در تلاش هستیم بخش‌هایی را به تدریج حل کنیم. مسائل گمرکی چهارمین گروه از مشکلات هستند و ما باید در این زمینه تلاش زیادی بکنیم و پنجمین مانع لجستیک است که علاوه بر حمل دریایی شامل حمل زمینی و ریلی هم می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری تاکید کردند اقتصاد ما درون‌زای برون‌گرا باشد اما امروز درون‌زای درون‌گرا هستیم و برای رسیدن به این هدف باید از ظرفیت‌های اقتصادی داخلی به طور کامل بهره ببریم.

پایان پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا