گفتگوها

یک مربی ماسور؛

فشار بیش از حد بر مفاصل، مهره های کمر و گردن ممنوع است

 

کوروش انصاری ماسور حرفه ای با علاقه ای که به حرفه ماساژوری داشت و تشویق دوست صمیمی اش و با انگیزه ادامه این کار به صورت حرفه ای، مدرکش را از اتحادیه بین المللی ماساژ تایلند دریافت می نماید. از سال ۹۰ به عنوان ماسور در مجموعه های آدونیس، کاج و نیلوفر آبی و همچنین بصورت خصوصی در این حرفه برای خودش کار آفرینی نموده و شناخته می شود. وی معتقد است در این روزگار فشار و استرس شغلی و خانوادگی به حدی افزایش یافته که دیگر جامعه به این حرفه نگاه لوکس و تزیینی ندارد و به تدریج به عنوان عملی در راستای سبک زندگی سالم مورد پذیرش نسل جوان قرار گرفته و در عمل نیز جایگزین مشت و مال سنتی شده است.

انصاری به عنوان یک کارآفرین موفق ۱۲ سال سابقه ماساژ حرفه‌ای را در سبک‌های ریلکسی، تایلندی، سوئدی، آروما و ترکیبی در کارنامه شغلی خود دارد. این دلیل خوب خبرنگار صبای سلامت را بر آن داشت برای کسب اطلاعات بیشتر این حرفه کمتر شناخته شده، به سراغش برود.

این ماساژور حرفه ای در پاسخ به پرسش خبرنگار پایگاه خبری صبای سلامت در دلیل انتخاب این شغل می گوید: به این کار و حرفه علاقه زیادی داشته و معتقدم به عنوان یک ماسور می توان خستگی و کسالت هفته ها و شاید ماه ها را از جسم و روح افراد پاکسازی کرد و همین که باعث آرامش و رفع درد انسانی، می شوی، این احساس خشنودی خیلی برایم رضایت بخش است.

وی در پاسخ به تاریخچه این شغل می گوید: ماساژ بدن جهت رفع خستگی و درمان قدمتی بیش از ۴۰۰۰ سال دارد و ریشه‌های آن در طب سنتی به‌خصوص در آسیای دور و میانه است، یافته‌های باستان‌شناسان و متون تاریخی نشان می‌دهد استفاده از ماساژ بخش مهمی از درمان در دوران قدیم بود. در حال حاضر منافع ماساژ در رفع خستگی عضلات، کاهش درد عضلانی، ایجاد گردش خون بهتر در بدن، رفع اسپاسم‌های موضعی در ناحیه کمر و پشت، کمک به بهبود بیماری‌های مرتبط با ساختار استخوان‌بندی بدن، جلوگیری از خشک‌شدن و محدودیت‌های حرکتی عضلات بدن و کاهش استرس و ایجاد آرامش و بسیاری موارد دیگر ثابت شده و توسط پزشکان توصیه می‌شود.

کوروش انصاری ماساژ را یکی از بهترین روش ها برای سم زدایی بدن و خارج نمودن انسولین ذخیره شده در بافت سطحی پوست که باعث بروز آکنه می‌شود می داند و در ادامه بیان می کند: ماساژ حرفه ای عاملی برای جوانی است و سبب زیبایی پوست نیز می گردد.

انصاری معتقد است، این امر تماماً به نوع ماساژی که گرفته می‌شود بستگی دارد و شیوهٔ استفاده از آن برای ارتقاء وضعیت سلامت و شادابی مؤثر خواهد بود؛ لذا برای از بین بردن سموم و تعادل هورمونی در بدن ماساژی که بر نقاط فشاری روی دست ها و پاها، گردن شانه، کمر تمرکز داشته باشد، بسیار مؤثر است. البته این استاد آموزش ماساژ در تعریف یک ماساژ خوب محیط را مهم می داند و اشاره می کند که محیطی برای این کار مناسب است که پنج حس را درگیر کند. به این معنی که نور پردازی و چیدمان اتاقی که برای ماساژ در نظر گرفته می شود در راستای اغنای حس بینایی و استفاده از عطرهای شامه نواز و نیز موسیقی گوشنواز، پذیرایی با دمنوش های گیاهی زمینه ساز و مقدمه ای هستند برای تجربه ماساژی آرامش بخش و دلپذیر.

این ماسور حرفه ای در پاسخ به این پرسش که بیشتر چه افرادی متقاضی ماساژ هستند، گفت: امروزه دیگر ماساژ در جامعه رواج یافته و یکی از لوکس ترین و آرامش بخش ترین درمان هایی است که هر فردی دوست دارد برای یکبار آن را امتحان کند. ایشان اظهار داشت: شاید تعجب کنید اما استرس بیش از هر چیز دیگری در زندگی بر روح و روان انسان ها تاثیر گذاشته است . اکثر درمانگران برای مقابله و از بین بردن استرس و اضطراب فروخورده در روز، هفته یا حتی ماه‌های افراد، ماساژ را به عنوان راه حلی بدون عارضه و درمانی تضمینی توصیه می کنند.

کوروش انصاری در پاسخ به تعداد دفعات ماساژ می گوید: افرادی که ماساژ را از ۲۵ سالگی به بعد هفته ای یک بار می‌گیرند در سنین ۳۰ سالگی به بعد نسبت به هم سن و سالان که ماساژ نگرفته‌اند جوان تر و زیباتر به نظر می‌رسند. هنگامی‌که ماساژ بر روی این نقاط فشاری که سموم احتمالاً در آنها باقی می‌مانند، تمرکز داشته باشد، فرصتی برای آزاد شدن آنها و خارج شدنشان از بدن وجود خواهد داشت.

وی درادامه بیان داشت: ماساژ کمک می‌کند بدن به‌طور طبیعی سم‌زدایی و از چیزهایی که ممکن است فرد را بیمار کند، خلاص شود و ماساژ گرفتن در صورتی که به یک عادت همیشگی تبدیل شود اثر بسیار مثبت و بهبود در درمان را سبب می‌شود.

انصاری در مورد خواص درمانی ماساژ اظهار می کند: ماساژ درمانی می‌تواند روش خوبی برای رهایی از تنش و استرس و کمک به درمان بسیاری از بیماری‌ها و مشکلات جسمی و ذهنی باشد. ماساژ درمانی روش‌های مختلفی دارد مانند ماساژ سوئدی، تایلندی، سنگ داغ و غیره. سردرد، دردهای مزمن، کمردرد، دیسک کمر، کوفتگی بدن برخی از مشکلاتی است که می‌توان به کمک ماساژ درمانی آن را برطرف کرد.

این مربی حرفه ای ماساژ در خصوص ممنوعیت های فیزیکی که هنگام ماساژ می بایست رعایت گردد می گوید: بسیار مهم است که به هیچ عنوان بر روی ستون فقرات و مفاصل دست و پا فشار وارد نگردد و اصولا در حین ماساژ نباید حرکتی که سبب فشار بیش از حد بر مفاصل از جمله آرنج، زانو، و همچنین مهره های کمر و گردن ماساژ گیرنده انجام داد زیرا باعث آسیب دیدگی می گردد.

کوروش انصاری که به عنوان ماسور با نام “کوشا شناخته می شود و خود مسلط به زبان انگلیسی برای ایجاد ارتباط موثر با (کلاینت) مشتری های غیر ایرانی است، روابط عمومی بالا را یکی از عوامل موفقیت در این شغل می داند. علاوه بر برخورد مناسب و صحیح با مشتری و مشتری مداری، پاکیزگی محیط و استفاده از وسایل یکبار مصرف و بهداشتی را از حقوق اساسی مشتریان بر می شمرد.

وی در پاسخ به مواردی که مشتریان باید رعایت کنند می گوید: حتما قبل از ماساژ دوش بگیرند. حداقل ۲ ساعت قبل از انجام ماساژ غذا میل نکنند. اگر تا چند وقت قبل از انجام ماساژ جراحی انجام داده اند یا شکستگی در ناحیه ای از بدن داشتند و یا فشار خون یا مشکل قلبی دارند اطلاع بدهند.

این ماساژور حرفه ای در پاسخ به نحوه تاسیس مراکز ماساژ ضمن تقسیم بندی مراکز ماساژ به مرکز ماساژ آرامش‌بخش، مرکز ماساژ ورزشی، مرکز ماساژ درمانی و زیبایی، مرکز اسپا در هتل‌ها و مراکز تفریحی اقامتی می گوید: برای تأسیس هر کدام از این مراکز مرجع قانونی جداگانه‌ای وجود دارد. برخی از آنها مثل تأسیس مرکز ماساژ ورزشی تقریباً در تمام شهرها و استان‌های ایران قابل انجام بوده و بروکراسی اداری مشخص‌تری دارند و برخی دیگر از قبیل تأسیس مراکز ماساژ درمانی هنوز به طور کامل قانون‌گذاری نشده و فقط از طریق همکاری با یک پزشک مقدور است.

انصاری با انتقاد از دولت می گوید: متاسفانه باید بگویم در کشور ما از این رشته و حرفه حمایت لازم نمی شود و اتحادیه ثبت شده ای برای آن وجود ندارد.
وی ادامه می دهد: ولی علاقه مندان به ماساژ می‌توانند با گذراندن کلاس های لازم و مربوط به ماساژ و اخذ مدرک؛ در سالن های ماساژ استخرها و همچنین بصورت خصوصی مشغول بکار شوند که البته بنده همچنین در زمینه آموزش ماساژ فعالیت داشته و در خدمت علاقمندان عزیز هستم. وی می گوید: در خصوص علاقمندانی که جهت اشتغال در این حرفه نیاز به آموزش دارند می توانند با شماره تماس 09353354414 هماهنگ نمایند.
در پاسخ به این پرسش که آیا ماساژ بر اساس اصول علمی صورت می گیرد می گوید: بله قطعا ماساژ هم مثل بسیاری از مشاغل دیگر اصول و قواعد و علم خاص خودش را دارد و باید مثل حرفه های دیگر برای اشتغال حرفه ای بطور حتم دوره های آموزشی را گذراند و در مورد اهمیت انجام ماساژ در روایتی از امام رضا(ع) آمده که می فرمایند: “اگر به من بگویند فردی فوت کرده و با ماساژ احیا شده من انکار نمی کنم ” .
انصاری می گوید: از فواید ماساژ می شود به ایجاد گردش خون منظم و مناسب در بدن، دفع مواد زاید و سموم بدن، رفع خستگی و کسالت، تقویت روحیه و تمدد اعصاب، کمک به سیستم ایمنی بدن و کاهش درد، کمک به درمان بی خوابی و کم خوابی اشاره کرد.
کوروش انصاری اظهار می کند: در حقیقت حمایت بیشتر مسئولین محترم از این حرفه ی حافظ سلامت،  انتظار می رود.

وی می گوید: پیشنهادم برای مردم عزیز این است که شعار پیشگیری بهتر از درمان است، را جدی بگیرند و قبل از اینکه خدایی نکرده کار به دکتر و قرص و دارو ختم شود برای حفظ سلامت خود حتما حداقل دو هفته یکبار از ماساژ لذت ببرند.

با تشکر از کوروش انصاری بابت وقتی که جهت مصاحبه به پایگاه خبری صبای سلامت اختصاص داد.
پایان پیام/
خبرنگار – سردبیر: فرید مهدی پور– مناسادات سیدلطفعلی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا