تحلیل‌ها

مسئولیت اجتماعی مفهومی سودآور برای شرکت ها است

ارزسهم- مسئولیت اجتماعی شرکتی مفهومی است که می‌تواند منجر به سود برای شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی شود. اتفاقی که، در صورتی به خوبی رخ بدهد، می‌تواند در نهایت به سود جامعه و مردم تمام شود. مسئولیت اجتماعی شرکتی، خلق ارزش مشترک است که این خلق ارزش می‌تواند مادی، معنوی، اجتماعی و حاکمیتی باشد. خلق ارزش مهم‌‌ترین فاکتور برای سودآوری یک بنگاه اقتصادی به‌شمار می‌رود.

زنجیره ارزش به مجموعه فعالیت‌هایی اطلاق می‌گردد که زنجیروار به همدیگر متصل‌اند و منجر به خلق محصولی می‌گردند که برای مصرف‌کننده باارزش بوده و برای شرکت سودآوری ایجاد می‌کند. شرایط امروز جهان و فضاهای جدید کسب‌‌وکار ایجاب می‌کند تا مدیران سازمان‌ها و شرکت‌های بزرگ که در بازارهای جهانی نقش فعال و مؤثر دارند، همه تلاش خود را متوجه ایجاد و خلق ارزش برای همه ذی‌نفعان خود کنند و نوعی تعادل میان بخش‌های اجتماعی، اقتصادی و زیست‌محیطی کسب‌وکارشان ایجاد کنند.

شرکت‌ها برای دستیابی به مزیت رقابتی باید قادر به ارزش‌سازی بیشتر در پوشش کالا و خدمات خود برای مشتریان باشند و اگر قادر به افزایش ارزش‌ها بیشتر از رقبای خود باشند، توان دستیابی به مزیت رقابتی و منحصربه‌فرد بودن را خواهند داشت. در حوزه ارزش، منحصربه‌فرد بودن نمی‌تواند منجر به تمایز گردد، مگر آنکه منجر به افزایش ارزش برای مشتریان گردد و یک تمایز موفق، راه‌هایی برای خلق ارزش برای مشتریان خود پیدا می‌کند که منفعت و پاداش آن بیشتر از هزینه‌های آن می‌باشد.

از این‌رو یک روش سیستماتیکی وجود دارد که همانند یک ابزار اساسی همه فعالیت‌هایی که یک شرکت اجرا می‌کند و چگونگی تقابل و تأثیر آنها بر همدیگر را بررسی می‌کند و همچنین منابع مزیت رقابتی را نیز تجزیه و تحلیل می‌کند که زنجیره ارزش نامیده می‌شود. مدل زنجیره ارزش به‌عنوان یک استراتژی سازمانی در ابتدا تمامی فعالیت‌های درون یک سازمان را معین می‌کند و شامل همان فعالیت‌های اساسی و قابل کنترل می‌باشند، سپس هر کدام از فعالیت‌ها را جداگانه و به لحاظ زمان‌بری، هزینه‌سازی، ارزش درآمدی، نسبت ارزش‌افزوده آن به کل آنالیز می‌گردد؛ به‌گونه‌ای که محصول شرکت بتواند پس از عبور از هر مرحله زنجیره، مقداری بر ارزش آن افزوده گردد. نکته دیگر تأثیر مسئولیت اجتماعی شرکتی بر جوامع محلی است که در مواقع بحرانی می‌تواند به‌عنوان یک استراتژی کارآمد نقش‌آفرینی کند.

در واقع مسئولیت اجتماعی نوعی تعهد اخلاقی بنگاه اقتصادی در مقابل جوامع محلی و پیرامونی است که به‌صورت اختیاری به انجام می‌رسد که به‌طور منطقی نتایج اقدام‌های مرتبط با عمل به ‌مسئولیت اجتماعی در قالب افزایش سرمایه اجتماعی نمود پیدا می‌کند و به‌صورت گزارش تولید و منتشر می‌شود. ‌از سوی دیگر حرکت به سمت مستقل‌سازی و ‌توانمندسازی جوامع محلی، لزوم تدوین برنامه راهبردی مسئولیت‌های اجتماعی شرکت به‌صورت سالانه و اعلام ‌آن در گزارش پایداری، خلق ارزش مشترک با جوامع محلی و استفاده از تسهیل‌گران محلی از اولویت‌های ‌یک بنگاه اقتصادی در حوزه مسئولیت‌های اجتماعیCSR است. یک شرکت با مسئولیت‌پذیری اجتماعی نشان می‌دهد که شیوه‌های اخلاقی در نحوه انجام تجارت و کسب و کار خود لحاظ می‌کند.

مشتریان به‌طور فزاینده‌ای در مورد مسائل محلی، ملی و جهانی آگاه می‌شوند و نمی‌توان انکار کرد که تصمیمات خرید آنها اکنون به شدت تحت‌تأثیر این مسائل قرار گرفته است. بنابراین، آنها تمایل به خرید بیشتر از شرکت‌هایی دارند که نگرانی و اقدام خود را در مورد موضوعاتی که به شدت مورد توجه مشتریان قرار می‌گیرد، نشان می‌دهند.

این مسئله باعث ایجاد وفاداری مشتریان خواهد شد. در نتیجه با ایجاد ارزش مادی فروش بیشتر و سود بالاتر به وجود می‌آورد. مسئولیت اجتماعی شرکت، اجازه می‌دهد تا دارایی‌های معنوی و اجتماعی خود را که شامل حسن‌نیت، اعتماد و شهرت خوب است، پرورش دهد. کسب‌وکار‌ها نام نیک و برند خود را یکی از با ارزش‌‌ترین دارایی‌های معنوی و اجتماعی خود می‌دانند و با نشان دادن اینکه مسئولیت اجتماعی خود را جدی می‌گیرند، عموم مردم را نیز به جدی گرفتن آنها تشویق می‌کنند. در نتیجه برند قوی‌تری خواهند ساخت.

نکته دیگر اینکه نتایج مطالعات نشان می‌دهد ۹۵درصد از کارمندانی که در شرکت‌های پایبند به مسئولیت اجتماعی، شاغل هستند، به کارفرمایان خود وفادارترند. در واقع امروزه کارکنان به دنبال دلایل و ارزش‌های بیشتری برای ماندن در یک سازمان هستند و براساس تحقیقات، کارکنان از فعالیت در شرکتی که از وجهه عمومی و اجتماعی برخوردار است بیشتر لذت می‌برند و راندمان بالایی دارند. با این توصیف، کسب‌و‌کار‌ها بهتر است جدای از مسئولیت‌های قانونی تعریف شده خود، در پایبندی به مسئولیت اجتماعی پیشرو باشد.

مسئولیت اجتماعی به‌طور‌عمده تعهدات شرکتی یا سازمانی را در قبال محیط طبیعی و اجتماعی شامل می‌شود و این تعهدات را در کنار فعالیت اقتصادی بنگاه قرار می‌دهد. روح این نوع مسئولیت، بر اخلاق انسانی مبتنی است و در کنار نفع اقتصادی، به منافع ذی‌نفعان شرکت یا سازمان نیز توجه دارد. از دیدگاه مرکز جهانی توسعه پایدار کسب‌و‌کار، مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها csr باید به ‌بهترین ‌وجه صورت گیرد تا کیفیت زندگی بهبود پیدا کند. بر این اساس، وظیفه اصلی نهادینه‌سازی وجدان حرفه‌ای و باور به ایفای مسئولیت‌های اجتماعی در وهله نخست متوجه مدیران ارشد، تصمیم‌گیران و سیاست‌گذاران و گروه مرجع است و سپس کارشناسان، کارکنان و مردم نیز توجه خود را به این مهم معطوف کردند. نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که مسئولیت اجتماعی شرکتی csr از شاخصه‌های مهم موفقیت کسب‌و‌کار‌ها در مسیر توسعه پایدار است.

سیدرضا جمشیدی؛ رئیس انجمن ملی مسئولیت اجتماعی

منبع: رسانه مسئولیت اجتماعی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا