اخبار

با هماهنگی دولت و مجلس در حوزه برق؛

ساخت نیروگاه‌های خود تامین صنایع سرعت می‌گیرد

اقدام دولت و پشتیبانی مجلس در حوزه تکلیف صنایع به ساخت نیروگاه‌های خود تامین، می‌تواند زمینه سرعت گرفتن رفع ناترازی برق را رقم بزند.

به گزارش پایگاه خبری ارزسهم، توسعه نیروگاه‌های خود تامین برای رفع ناترازی برق راهبردی مهرماه ۱۴۰۰ با توافق وزارت نیرو و وزارت صمت کلید خورد.

بر اساس جزئیات این تفاهم‌نامه، سرمایه‌گذاری ساخت ۱۴ نیروگاه توسط شرکت‌ها فولاد مبارکه اصفهان، فولاد هرمزگان به همراه فولاد کاوه جنوب، شرکت آلومینیوم المهدی، شرکت ملی مس، چادرملو، گل‌گهر، ایمیدرو (منطقه ویژه لامرد – سالکو)، ایرالکو، آلومینای ایران، توسعه آب آسیا، شرکت پویا انرژی، فولاد خوزستان و فولاد سترگ شرق انجام شده و ظرفیت مجموع این ۱۴ نیروگاه برابر ۱۲ هزار و ۴۶۹ مگاوات برآورد می‌شود.

البته حداقل ظرفیت این تفاهم‌نامه برابر ۱۰ هزار مگاوات عنوان شده و مازاد بر ۱۰ هزار مگاوات با توافق و تایید ۲ وزارتخانه نیرو و صنعت، معدن و تجارت قابل‌ افزایش یا جایگزینی خواهد بود.

ساخت نیروگاه‌های خود تامین صنایع سرعت می‌گیرد

پس از تفاهم وزارت نیرو و وزارت صمت، مجلس شورای اسلامی نیز به مساله ساخت نیروگاه‌های خود تامین ورود کرد و در قالب قانون مانع‌زدایی از صنعت برق، توسعه این حوزه را در دستور کار قرار داد.

بر اساس جزئیات ماده ۴ قانون مانع‌زدایی صنعت برق که در سال ۱۴۰۲ به تصویب رسید، صنایع انرژی‌بر با هماهنگی وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت نیرو مکلف هستند، حداقل ۹ هزار مگاوات نیروگاه حرارتی با بازدهی حداقل ۵۵ درصد و یک‌هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر و پاک تا پایان سال ۱۴۰۴ از محل منابع داخلی صنایع مذکور احداث کنند.

در صورت عدم ساخت، تامین برق این صنایع در شرایط کمبود برق، در اولویت طرح‌های مدیریت مصرف برق وزارت نیرو قرار می‌گیرد. وزارت نیرو مکلف است از تامین برق این صنایع، پشتیبانی و برق تولیدی مازاد آنها را منتقل کند. برق مازاد نیروگاه‌های فوق در بورس انرژی یا به‌صورت قرارداد دوجانبه قابل‌فروش است. وزارت نفت مکلف است با هماهنگی وزارت نیرو سوخت مورد نیاز نیروگاه‌های مذکور را تامین کند.

هم اکنون نیز آیین‌نامه ماده ۴ قانون مانع‌زدایی توسط وزارت نیرو تهیه و در هیات وزیران به تصویب رسیده است.

«مصطفی رجبی مشهدی» سخنگوی صنعت برق در این باره گفت: آیین‌نامه اجرایی ماده ۴ قانون مانع‌زدایی از توسعه صنعت برق درباره احداث نیروگاه توسط صنایع انرژی بر کشور به تصویب هیات دولت رسیده است.

وی افزود: در تابستان سال جاری ۶۷۵ مگاوات از ظرفیت این نیروگاه‌ها وارد مدار شد و امید است تا سال آینده این مقدار به یک‌هزار و ۷۱۲ مگاوات افزایش یابد.

این مقام مسوول بیان‌داشت: با تصویب این آیین‌نامه فرایند صدور مجوزهای لازم برای ساخت این نیروگاه‌ها توسط صنایع انرژی‌بر کشور تسریع شده و صنایع کشور می‌توانند با سرعت بیشتری نسبت به تکمیل نیروگاه‌های خود اقدام کنند.

رجبی‌مشهدی ادامه‌داد: وظایف مشخصی برای تسهیل صدور مجوزهای لازم اعم از مجوز محیط‌زیست، تخصیص سوخت و تخصیص آب و اتصال به شبکه، توسط نهادهای مربوطه مشخص شده که امید است با انجام به‌موقع این وظایف، نیروگاه‌های صنایع در اسرع‌وقت به شبکه سراسری برق کشور متصل شوند و در نتیجه مصرف برق آنها از روی شبکه سراسری برق برداشته خواهد شد.

باتوجه‌به هماهنگی دولت و مجلس و همچنین اقدامات وزارت نیرو، پیش‌بینی می‌شود روند ساخت نیروگاه‌های خود تامین با محوریت صنایع سرعت بیشتری بگیرد.

منبع: ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا