تحلیل‌ها

نائب رئیس اتاق ایران و روسیه؛

هم افزایی بخش دولتی با خصوصی زمینه ساز حضور موثرتر در بازار روسیه و اوراسیا

انعقاد چندین تفاهم نامه و جلسات کاری در حاشیه نمایشگاه اینوست شو مسکو، توسط منطقه آزاد انزلی، با همکاری اتاق مشترک؛ بیانگر لزوم افزایش چنین همکاری هایی در مسیر تأمین منافع ملی است.

به گزارش پایگاه خبری ارزسهم، به‌نقل از مدیریت روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد انزلی، مهندس روشن علی یکتا نائب رییس هیأت مدیره اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه با بیان اینکه هم افزایی میان بخش دولتی با بخش خصوصی، زمینه حضور موثرتر در بازار روسیه و اوراسیا را فرآهم می کند، اظهار داشت: همکاری میان اتاق بازرگانی و مناطق آزاد در مسیر بهره برداری حداکثری از فرصت و زمینه های سرمایه گذاری مشترک در بازار روسیه یکی از اولویت های این اتاق مشترک می باشد.
وی به تشریح مزایا و معافیت های قانونی مناطق آزاد تجاری صنعتی برای حضور سرمایه گذاران روسیه و کشورهای عضو اوراسیا پرداخته و افزود: موقعیت جغرافیایی مناطق آزاد ایران به آنها مزیت های ژئوپلتیک، ژئواکونومیک و ژئواکونومی متمایزی نسبت به نقاط مشابه خود بخشیده که می توان واقع شدن چهار منطقه در جوار سواحل جنوبی و کشورهای عربی و سه منطقه در همجواری با دولتهای همسایگان غربی و شمالی کشور در کنار واقع شدن در مسیر کریدورهای بین المللی را از مهمترین آنها برشمرد.
روشن یکتا با اشاره به اینکه مقدمات سفر مزبور و مذاکرات صورت گرفته از چند ماه قبل مابین طرفین در روسیه، تهران و منطقه آزاد انزلی در جریان بود اضافه کرد: بر همین اساس در مدت زمانی کوتاه دو روزه نمایشگاه روسیه،علاوه بر جلسات کاری توافقنامه های همکاری مشترکی با مقامات اتاق مسکو، سازمان حمایت کارآفرینان کوچک و متوسطه روسیه و منطقه آزاد دوبنا روسیه منعقد شد،موضوعی که بیانگر اهمیت افزایش و توسعه هم افزایی میان تشکل های بخش خصوصی و مناطق آزاد و سایر نهادهای دولتی در مسیر استفاده از ظرفیت ها و توانمندی موجود در ارتباط با بازارهای منطقه ای است.

دیدار هیأت کارآفرینان روسیه از منطقه آزاد انزلی در آینده نزدیک 
نائب رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه با بیان اینکه در آینده نزدیک هیأت کارآفرینان روسیه از منطقه آزاد انزلی دیدار می کنند، گفت: افزایش هم افزایی اتاق های بازرگانی و مناطق آزاد از طریق حضور در رویدادهای مشترک کشورهای هدف و یا میزبانی از طرف مقابل که به صورت نمایشگاه، نشست ها و تورهای تجاری قابل احصاء می باشد را یکی از مهمترین سازوکارهای معرفی و آشنایی طرفین با فرصت های همکاری دو و چند جانبه بخش خصوصی و دولتی ارزیابی کرد.
یکتا اشاره ای به شاخص های آماری ظرفیت ها و فرصت های متنوع بازار روسیه به عنوان مهمترین عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا نموده و گفت: قطعاً یکی از بهترین و با ظرفیت ترین زمینه های برای همکاری اقتصادی با روسیه و اوراسیا، منطقه آزاد انزلی است که از سابقه تاریخی در روابط تجاری، تا بهره مندی از مولفه ها تشکیل دهنده حمل و نقلی یعنی دریایی، هوایی، ریلی و جاده ای را به عنوان مزیت رقابتی در ایفای نقش محوری در توسعه روابط برخوردار می باشد.
وی تجربه همکاری با سازمان منطقه آزاد انزلی در رویداد نمایشگاهی اینوست شو که از ماههای گذشته در حال رایزنی برای برگزاری نشست های تجاری و عقد تفاهم نامه های همکاری با گروه های روسی بودیم را حائز اهمیت عنوان کرد و بر آمادگی اعضای اتاق مشترک بازرگانی ایران و روسیه برای گسترش همکاری های تجاری با سایر مناطق آزاد ایران تصریح کرد.
نائب رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه اضافه کرد: هم افزایی و همسویی در مسیر اهداف کلان ملی از طریق افزایش تجربه همکاری های مشترک مابین اتاق های بازرگانی، مناطق آزاد و سازمان توسعه تجارت می تواند به الگویی برای همراهی سایر نهادهای مسئول و درگیر موضوعات مرتبط با واردات، صادرات،و…. کشور تبدیل شود.

پایان پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا