اخبار

چشم‌انداز یکساله بازار سرمایه

اگرچه بازار سرمایه در روزهای اخیر تحت تاثیر سه عامل منفی شامل تعیین نرخ خوراک، ریسک‌های غیراقتصادی و قرمزپوش شدن گروه‌های خودرویی دچار افت شده اما برآوردهای کارشناسان در کنار اقدامات هفت‌گانه دولت برای کمک به بورس، چشم‌انداز امیدوارکننده‌ای را در سال آینده پیش روی این بازار قرار داده است.

به گزارش پایگاه خبری ارزسهم، از ایسنا، بازار بورس در روزهای اخیر تحت تاثیر سه عامل، قرمزپوش شد. نحوه قیمت‌گذاری نرخ خوراک و فرآورده‌های نفتی و گازی بود که بدون تغییر ماند. اما تغییر مرجع قیمت‌گذاری بنزین از فوب سنگاپور به فوب خلیج فارس، واکنش منفی بورس را به همراه داشت؛ چرا که نرخ خلیج فارس به طور میانگین سه یا چهار دلار کمتر از نرخ سنگاپور است. این تصمیم باعث شد دست کم در کوتاه مدت گروه‌های پالایشی در بورس قرمزپوش شوند.

تنش‌های منطقه‌ای نیز عامل دیگری است که بازار نوسان‌گیران را داغ کرد. بازار بورس معمولا به تحولات بین‌المللی و سیاسی واکنش منفی نشان می‌دهد و بعضا در چنین مواقعی با افزایش عرضه مواجه می‌شود.

شایعه ممانعت از عرضه ۱۲۰ هزار خودرو به قیمت حاشیه بازار نیز از دیگر عوامل کاهش قیمت نمادهای خودرویی بود که به کلیت بازار بورس لطمه وارد کرد.

در سوی مقابل اعلام خبر حمایت ویژه دولت و مجلس از بازار سرمایه در لایحه بودجه ۱۴۰۳ از محرک‌های خوب  بازار سرمایه است که می‌تواند اثر مثبت بر این بازار ایجاد کند. این می‌تواند جذابیت بازار سرمایه را افزایش دهد.

عمده مدیران دارایی شرکت کننده در یک نظرسنجی معتقدند بازده یک ساله بورس بیش از تورم خواهد بود. آذرماه امسال یک نظرسنجی با حضور ۴۳ شرکت کننده با موضوع «شاخص اطمینان» درخصوص برآورد انتظارات مدیران دارایی از بازار سهام انجام شد که ۷۹ درصد از شرکت کنندگان بیان کردند بازده یک ساله بورس بیش از تورم خواهد بود.

از سوی دیگر حمایت‌های دولت سیزدهم از بورس باعث بازگشت اعتماد سهامداران شده و فضای روانی مثبتی در این بازار ایجاد کرده است. سازمان بورس در دو سال گذشته برنامه‌های هدفمندی را به اجرا رسانده است. رسیدن شاخص کل به قله ۲.۲ میلیون واحد می‌تواند بخشی از نتایج این حمایت‌ها باشد. افت و خیزهای روزهای اخیر نیز به باور برخی کارشناسان جزو ذات بورس است که در همه جای دنیا وجود دارد.

بسته ۱۰ بندی دولت در ابتدای کار، حمایت از سهامداران خرد با بیمه سهام، الزام شرکت‌ها برای پرداخت سود سهام از طریق سجام، راه‌اندازی صندوق‌های سرمایه‌گذاری، پرداخت سودهای رسوبی به حساب شرکت‌ها، اجرای وعده‌های داده شده در پرداخت سود سهام عدالت و استفاده از ابزارهای نوین تامین مالی همچون گواهی سپرده کالایی در بورس انرژی از جمله اقدامات دولت در دو سال گذشته بوده است.

پایان پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا