اخبار

رودست نخوردن در خرید و فروش سهم

بی حساب و کتاب ها هم ممکن است زودتر اطلاعات منتشر کنند. حتی دیده شده شرکت هایی که همینطوری و بی هوا گزارش رد می کنند، زودتر از همه گزارش های فصلی خود را در کدال بار می گذارند تا حسابرسی بشود و ادامه ماجرا. البته اصولا و به طور میانگین، اننتشار گزارش های فصلی دست کم یک ماه زمان می‌برد.

به گزارش پایگاه خبری ارزسهم، به نقل از بازار سهام نیوز، سه ماهه پاییز که به پایان می رسد، سهامداران، چشم از کدال بر نمی دارند؛ به ویژه، آنهایی که بازار  را به صورت حرفه ای و بنیادی پیگیری می کنند. تحلیلگران بنیادی از کدال انتظار دارند آنها را زودتر به اطلاعات برساند. اما نمی رساند. شرکتهایی که زودتر گزارش میدهند همیشه شرکتهای دارای حساب و کتاب درست نیستند.  بی حسابو  کتابها هم ممکن است زودتر اطلاعات منتشر کنند. حتی دیده شده شرکتهایی که همینطوری و بی هوا گزارش رد می کنند، زودتر از همه گزارشهای فصلی خود را در کدال بار می گذارند تا حسابرسی بشود و ادامه ماجرا. البته اصولا و به طور میانگین، اننتشار گزارش های فصلی دست کم یک ماه  میبرد.

گزارش ها وضعیت سه ماهه، شش ماهه، نه ماهه و یکساله شرکت ها را از طریق آمارو ارقام تشریح می کنند. یعنی  به طور میانگین،  سهامدار خرد، اگر منتظر گزارش سه ماهه باشد، حداقل چهارماه از اطلاعات  و اتفاقات شرکتها عقب است.

گزارشها گذشته را تشریح می کنند در گزارشها ناشران به سهامدار می گویند که در مدت  مشخصی از سال این اتفاقات در شرکت افتاده و به ازای هر سهم این میزان سود یا زیان عاید سهامدار شده است.
گزارش ها هیچ کاری با آینده ندارند. مگر اینکه تصور کنیم در شرکتها و بنگاههای اقتصادی نیز گذشته چراغ راه آینده است و ممکن است همین روند مجدد طی بشود. شادی تا حدودی این مسیر و این تحلیل درست باشد و چرا که  تحلیلگر مشاهد می کند که روند شرکت در ماههای گذشته و سالهای گذشته  چگونه بوده و طبیعتا اگر اتفاقات غیر قابل پیش بینی، پیش نیاد همین روند نیز ادامه خواهد داشت.

نقطه ورود به سهم و راه درست در انتخاب سهم کدام است؟

نقطه ورود

این تحلیل ها به ما نقطه ورود را نشان نمی دهند. به این دلیل که ما به عنوان سهامدار و  مشتری  جدید، عقب تر از اطلاعاتیم. حداقل یک ماه عقبیم و در این یک ماه، اگر پنج روز روند بازار مثبت باشد، ممکن است با بیست درصد بالاتر از میانگین به سهم ورود کنیم. بازار هم همیشه رو به بالا نیست. بازار  بالا و پایین دارد. یک روز خوب است و در سقف معامله می شود یک روز منفی است و در کف. بنابراین اگر روند سوددهی یک شرکت بنیادی هم در بلند مدت صعودی باشد، ممکن است یک سهامدار در نقطه ای ورود کند که گپ آن یک سال طول بکشد پر شود.برای جبران این نقیصه چه باید کرد؟

برای تصمیم گیری در سرمایه گذاری در خرید سهام، سه راه را می توان پیشنهاد کرد:

یک- رصد مداوم نمودار قیمتی سهم،  روند شاخص و بازار و روند گروهی که سهم در آن قرار دارد.

دو- مطالعه مسمتر گزارش های ماهانه: انتشار گزارش های ماهانه برعکس فصلی  زمان بر نیست. شما هر ماه در جریان روند شرکت و مقایسه آن با مدت مشابه قبلی هستید.

سه- پیگری اخبار و اطلاعات و برنامه های آتی در خصوص طرحها و برنامه، راه اندازی خطوط تولیدی یا قراردادهای جدید.

با این رویه می توان گفت که یک سهامدار خرد موقع سرمایه گذاری، به دام سیگنال فروش ها  نخواهد افتاد. با صبرو  تحلیل مستمر، در بهترین موقیعت وارد سهم خواهد شد و با سهم تا زمانی خواهد ماند که اخبار بنیادی مستمر با سهم وجود دارد.

پایان پیام/

علی امین قلم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا