اخبار

کارت بازرگانی فعال الزام جدید واردات خودروهای کارکرده

به گفته یکی از نمایندگان مجلس پس از تصویب آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده در مجلس، ۴ بند آن از سوی دولت تغییر یافت.

به گزارش پایگاه خبری ارزسهم، طبق اظهارات اخیر یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، پس از آنکه آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده در مجلس به تصویب رسید و برای اجرا به دولت فرستاده شد، حال مجدد دولت چهار تغییر مهم در این آیین‌نامه ایجاد کرده است.

پنجم مهر ماه،  معاون صنایع حمل‌ونقل وزارت صنعت، معدن و تجارت در نامه‌ای به دبیر کمیسیون زیربنایی، صنعت و محیط‌زیست دفتر حیات دولت، پیش‌نویس اصلاحیه آیین‌نامه اجرایی واردات خودروهای کارکرده را ارسال کرد؛ این آیین‌نامه پس از بررسی در کمیسیون زیربنایی به تصویب مجلس رسید و برای اجرا به دولت ارسال شد.

تغییرات جدید آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده چیست؟

در وهله اول قرار بود واردات خودروهای کارکرده توسط اشخاص حقیقی با کارت ملی ممکن باشد و هر فرد با کارت ملی خود مجاز به واردات خودرو به کشور باشد؛ این بند توسط دولت تغییر کرده و شرط واردات خودرو داشتن کارت بازرگانی عنوان شده است؛ بر اساس تصمیم جدید دولت تنها افرادی می‌توانند خودروی دست دوم وارد کشور کنند که کارت بازرگانی فعال داشته باشند.

بر این اساس بندی که طی ماه‌های گذشته واکنش‌های زیادی را به همراه داشته و بحث بر سر آن بسیار بوده (هر کد ملی مجاز به واردات یک دستگاه خودروی کارکرده)، از آیین‌نامه حذف شده است.

تغییر دوم این آیین در موضوع منشاء ارز واردات خودروهاست؛ طبق آنچه که در آیین‌نامه مصوب شده، آمده بود، ارز موردنیاز برای واردات خودروهای کارکرده از طریق ارز حاصل از صادرات خود و دیگران، جذب سرمایه‌گذاری، ارز منشاء خارجی مورد تایید بانک مرکزی، امکان تامین داشت، اما حالا در تغییرات جدید، کمیسیون زیربنایی با تامین ارز از طریق منشاء خارجی موافقت کرده‌ اما استفاده از ارز شخصی افراد در داخل کشور را نپذیرفته‌ است.

بدین ترتیب با ارز منشاء خارجی می‌توان خودرو وارد کرد، اما دارندگان ارز در داخل کشور نمی‌توانند با منابع ارزی خود در داخل، خودروی کارکرده خارجی وارد کنند.

دیگر تغییر متن آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده بر احتمال سرقتی بودن خودروهای وارداتی اشاره دارد؛ با توجه به ابراز نگرانی پلیس راهور مبنی بر اینکه خودروهای وارداتی سرقتی باشند و مشکلاتی را ایجاد کنند، طبق تغییرات حاصل شده در آیین‌نامه مذکور، مسئولیت حقوقی در مورد هرگونه مشکل احتمالی خودروهای کارکرده وارداتی بر عهده شخص یا شرکت واردکننده خواهد بود.

در نهایت هم آخرین تغییر مربوط به سقف حجم موتور خودروها است. در حالیکه در آیین‌نامه اولیه سقف و محدودیتی برای حجم موتور خودروهای وارداتی اعلام نشده بود، حال در تغییرات جدید تاکید شده که تنها خودروهای تا سقف ۲۵۰۰ سی‌سی اجازه ورود به کشور دارند.

یادآوری می‌شود که بر اساس آنچه که از متن آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده منتشر بوده، شرایطی از جمله عمر حداکثر پنج سال، آماده استفاده عادی توسط کاربر، اعلام درخواست رسمی برای اخذ تأییدیه سازمان ملی استاندارد، ثبت سفارش منوط به ارائه گواهی اسقاطی، ارائه تعهدنامه متقاضی و ارائه ضمانت خدمات پس از فروش از دیگر بندهای آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده به کشور است.

شهریور ماه سال جاری بود که سازمان ملی استاندارد، دستورالعمل واردات خودروهای کارکرده و لیست برندهای مجاز که می‌توانند وارد کشور شوند را منتشر کرده که بر اساس آن، از برندهای بنز، بی‌ام‌دبلیو، سئات، اشکودا، آئودی، فولکس‌واگن، مینی، اپل، ولوو، فیات، مازراتی، رنو، پژو، مان، اسکانیا، ایویکو، تویوتا، نیسان، سوزوکی، هوندا، لکسوس، میتسوبیشی، مزدا، کیا، هیوندای، سانگ‌یانگ امکان واردات خودرو به کشور مجاز دانسته شده است.

پایان پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا